Teszt: Nextbase Piqo 2K autós kamera
Középkategóriás autós kamera kijelző nélkül, amely kizárólag mobilalkalmazással vezérelhető. Tökéletes azoknak, akik nem szeretnének további kijelzőt az autóban. A nappali felvétel minősége átlag feletti, de gyengébb fényviszonyok között a videó alulexponált.
Gyakran ismételt kérdések és válaszok
Nincs, és nem is csatlakoztatható a második csatlakozó hiánya miatt.
Havi díja kb. 1200 Ft, vagy évente kb. 12.000 Ft.
Igen, egyetlen gomb megnyomásával zárolható a videó.
Csomagolás és tartozékok
A gyártó a kamera mellékelt tartozékaihoz hasonlóan minimalista módon közelít, mint magához a termékhez is. A doboz valóban kicsi, és csak a legszükségesebbeket tartalmazza. A kamerán és a tartón kívül a következőket tartalmazza:
- önálló USB-C kábel (4m, egyik végén hajlított),
- 12V-os szivargyújtó adapter,
- tartalék ragasztó a tartóhoz,
- kábel telepítő eszköz,
- egyszer használatos nedves törlőkendők az üveghez.
A csomagban nem található második hátsó kamera, és a Nextbase a régebbi GW sorozattal ellentétben nem kínál kombinált készletet sem. Az ok egyszerű – a kamera nem támogatja a hátsó kamera csatlakoztatását. A készüléken ugyanis nincs meg a szükséges második csatlakozó.
Felhívom a figyelmet a nyomtatott kézikönyv hiányára is, amely a QR-kód beolvasása után online formátumban érhető el, ehhez a teszt végén található hivatkozás.
Műszaki paraméterek: teljesen kijelző nélkül
A Nextbase több GW sorozatú modell és az iQ okos autókamerák non-stop csatlakoztathatósága után úgy döntött, hogy a középkategória másik oldalát is meghódítja. Mivel a brit gyártó saját fejlesztéssel rendelkezik, a Piqo sorozatban eltérő megközelítést mutathat be az autókamerák terén.
A vertikális kialakítást a sokkal drágább iQ modellektől kölcsönzi, és a fő sajátosság így nyilvánvaló – a kijelző teljes hiánya. A tesztelt Nextbase Pico 2K modell mellett elérhető egy olcsóbb 1K változat is, alacsonyabb felbontással és árral.
Paraméter | Érték |
---|---|
Maximális felbontás | 2 560 × 1 440 pixel |
Maximális képkockasebesség | 30 FPS |
Videó formátum | H.265 (MP4) |
Látószög | 145° |
Kijelző átlója | Nincs |
Üzemi hőmérséklet | -10 °C – +40 °C |
Csatlakoztathatóság | microSD, USB-C, Bluetooth, Wi-Fi |
Mikrofon | Igen |
Maximális memóriakártya kapacitás | 256 GB |
Méretek | 40 × 108 × 32 mm |
Telepítése bárkinek sikerülhet
Mint minden autókamerájánál, itt is a gyártó a leggyakoribb rögzítési módot választotta, azaz a ragasztós tartót. A felragasztás előtt alaposan meg kell tisztítani az üveget, amihez jól jön a két mellékelt törlőkendő. Sajnos a kamerához nem mellékelnek védőfóliát, így a tartót közvetlenül az üvegre kell ragasztani. Esetleg megvásárolható a legolcsóbb telefonkijelző védőfólia, és a felragasztás előtt alkalmazható. Ez biztosítja, hogy leszereléskor ne kelljen az üvegről lekaparni a jól tapadó ragasztó maradványait.
A ragasztós alap egy kis kampót tartalmaz a kábelvezetéshez, amelynek mindig a jobb oldalon kell lennie. Egyrészt ezen az oldalon található a kamera csatlakozója, másrészt a tartó helytelen elforgatása jelentősen megnehezítené a kamera fel- és leszerelését.
Ha a kamera telepítéséhez a mellékelt 12V-os szivargyújtó adaptert kell használni, akkor a csomagban található adapter teszeni fog. Két USB-C csatlakozót tartalmaz, így az egyik az autókamera áramellátására szolgál, a másik pedig például a telefon töltésére használható. Az adapter emellett nagyon kicsi, így nem lóg ki feleslegesen a foglalatból.
A kamera kis méreteinek köszönhetően kényelmesen elrejthető a visszapillantó tükör mögött. Így probléma nélkül megfelel a jogszabályoknak, mivel semmilyen módon nem zavarja a látómezőt. Ugyanakkor nem javaslom a kamera üveg közepére történő elhelyezését, még ha a méretek miatt ezt meg is tehetnénk. A tükör ugyanis ebben az esetben akadályozhatja a kamera testén lévő gomb kényelmes és gyors elérését. Jobb, ha a kamerát például 5–8 centiméterre ragasztjuk a tükör tartójától, így elegendő helyet hagyva a kamera mögött.
Mágnes nélküli tartó
A Nextbase 522GW modell tesztjében dicsértem a tartó páratlan ergonómiáját. A kábel közvetlenül a tartóba van vezetve, amely erős mágnesekkel kapcsolódik a kamerához. A kamera eltávolítása így csak pillanatok kérdése. A Piqo modell azonban nem nyerte el a tetszésemet, a kábel a kamerába van vezetve, és a tartó csúsztatható, mágnesek nélkül.
A kamerát egyértelműen azoknak ajánlom, akik mindig az autóban hagyják csatlakoztatva. Ha azonban le szeretné venni lopás megelőzése vagy akár a forróság elleni védelem céljából, a kezelés nem lesz ideális. Először is le kell csatlakoztatni a kábelt a kameráról, majd ki kell csúsztatni a tartóból.
A gyártónak szerencsére sikerült úgy kiegyensúlyoznia a tartó szilárdságát, hogy a kamera szilárdan tartson benne, ugyanakkor ne okozzon túlzott ellenállást a kihúzáskor. Ennek ellenére sokkal szívesebben látnék egy mágneses megoldást.
Az alkalmazás a főszerepben
A kijelző hiánya elsősorban a telefonra való teljes mértékű támaszkodást jelenti. Szükség lesz rá az első beállításkor, valamint bármilyen további konfiguráció során. A felvételek lejátszása is csak az alkalmazásban vagy a memóriakártya számítógépre helyezésével lehetséges. Sok felhasználónak azonban ez a koncepció nem jelent akadályt.
Személy szerint az autós kamerától elsősorban maximálisan önálló működést várok el, hogy a telepítés után elfelejthessem. Az egyetlen szükséges interakció a firmware frissítése, és rosszabb esetben a rögzített vészhelyzeti felvételek letöltése. Ha ugyanezt várja el a kamerától, nincs szüksége kijelzőre.
Kritikus paraméter, és még fontosabb tulajdonság, a mellékelt alkalmazás minősége. A Nextbase azonban kihasználta a korábbi kamerákhoz fejlesztett alkalmazások tapasztalatait, és a Piqo sorozathoz egy vadonatúj alkalmazást adott ki, amely nagyon jól sikerült. Kezdetben fontos tisztázni, hogyan működik a telefon csatlakoztatása a kamerához.
Alapvetően a Nextbase nem a Wi-Fi-re támaszkodik, mint a legtöbb kamera esetében, hanem a Bluetooth-ra. Amikor a párosított kamera bekapcsol az autóban, automatikusan csatlakozik a telefonhoz. Ezután csak meg kell nyitni az alkalmazást, és azonnal elkezdhető a konfiguráció.
A Wi-Fi-t csak akkor kell bekapcsolni, amikor élő nézetet szeretne használni a kameráról, vagy a felvételeket szeretné letölteni az alkalmazásba. Ezekhez a célokhoz a Bluetooth sávszélessége már nem elegendő. Ez kényelmesebb megoldás, mint azoknál a kameráknál, amelyek csak a Wi-Fi-re támaszkodnak.
Az alkalmazás logikus menükre van osztva, amelyek lehetővé teszik a videók megtekintését a memóriakártyán, a korábban letöltött felvételek kezelését a telefonon, és természetesen a kamera konfigurálását is.
Az alkalmazás gyors, és a paraméterek módosítása, amelyeknek át kell íródniuk a csatlakoztatott kamerára, sem tart sokáig. A videó konfigurációjában három felbontás és képkockasebesség kombináció közül lehet választani: 1440p 30 FPS-sel, 1080p 60 FPS-sel és 1080p 30 FPS-sel. Ahogy látható, a kamera nem képes a magasabb felbontás és 60 FPS kombinációjára. Személy szerint az autókameráknál alacsonyabb képkockasebességet használok a memóriakártya lassabb elhasználódása miatt, azonban a magasabb képkockasebesség és felbontás például olvashatóbb rendszámtáblákat jelenthet mozgás közben. Kár, hogy a Piqo ezt nem tudja.
Felső kategóriás funkciók
Mivel a Piqo autókamera az iQ sorozatra épül, néhány funkciót ezekből a modellekből kölcsönöz, amelyek azonban folyamatos kapcsolattal rendelkeznek. A funkciókat így egyszerűbb változatokra kellett alakítani.
Videó zárolása
A kamerán egyetlen nagy gomb található, amely a videó mentésére szolgál. Krízishelyzet esetén elég megnyomni, így az aktuális felvétel a memóriakártyán védett mappába kerül. Így nem fordulhat elő, hogy a körkörös felvétel során törlődik. Ez nagy előny azokkal a kamerákkal szemben, amelyek vagy egyáltalán nem rendelkeznek fizikai gombbal, vagy az nehezen elérhető. Ez a megoldás ideális.
Parkoló mód
A GW sorozat nagyobb autókamerái saját akkumulátorról működnek, és parkoló üzemmódban néhány percig képesek működni állandó áramellátás nélkül is. A Piqo modellnél azonban a Nextbase ugyanarra a koncepcióra épített, mint más gyártók, vagyis szükséges a folyamatos áramellátás. Ehhez meg kell vásárolni az egyik kínált készletet – vagy azt, amely az áramellátást a biztosítéktábláról vezeti, vagy az egyszerűbb változatot, amely az OBD diagnosztikai porton keresztül biztosítja az áramellátást.
Az alkalmazásban beállítható az akcelerométer érzékenysége, amely a parkolóban történő ütközéskor indítja el a felvételt. Közepes érzékenység beállítását javaslom. A legmagasabb érzékenység tesztelésekor a felvétel ütközés nélkül is elindult.
Witness Mode Lite
A Nextbase iQ okos (és drága) kameráinak egyik egyedi funkciója az úgynevezett tanú üzemmód, amely segít, ha az úton konfliktusba kerül. Hangutasítás után a megadott kapcsolatokra küld egy linket az autóból közvetlenül érkező videostreamhez.
A Piqo modellek azonban csak a Lite változatot kínálják, amely szintén hangutasítással működik („Hey Nexy, witness mode”), de itt az alkalmazás csak automatikusan küld egy SMS-t a megadott számokra, hogy valami nincs rendben, a helyzet linkjével. Ha az incidens elérhető távolságban történik, hasznos funkció lehet. A hangvezérlés akcentussal és tökéletlen angollal is működik.
Guardian Mode Lite
Az iQ kamerák másik csökkentett funkciója a Guardian mód, amely rögzíti azokat a pillanatokat, amikor a jármű elhagyja a kijelölt területet, vagy ha túllépi a sebességet. A funkció a jármű ellenőrzésére szolgál, ha kölcsönadja valakinek, vagy autószerelőre bízza. Mivel azonban a Piqo modellek nem kínálnak önálló csatlakozást, a rögzített események csak akkor kerülnek az alkalmazásba, amikor az autó újra önnél van.
Nagy kár, hogy az autókamerák gyártói nem gondolnak a modern autókra, amelyek hotspot funkcióval rendelkezhetnek. Az Octavia 4. generációjában teszteltem a kamerát, amely ezt a funkciót kínálja, így a kamera folyamatosan online lehetne. A Guardian és Witness módok így teljes változatukban működhetnének, mint az iQ modelleknél.
Fizetős funkciók
Az összes korábbi lehetőség előfizetés nélkül elérhető, de ha fizet, további felhőalapú tárhelyet kap a felvételei 180 napos tárolására, egy évvel meghosszabbított garanciát, valamint az Emergency SOS funkciót. Ez ütközés esetén a csatlakoztatott alkalmazáson keresztül értesíti a mentőszolgálatokat. Ha az autója nem rendelkezik ezzel a funkcióval, ez lehet egy módja, hogy mégis biztonságban érezze magát.
Felvétel minősége
A teszt megkezdése előtt reméltem, hogy a Nextbase a Piqo 2K kamerában ugyanazt az érzékelőt használta, mint az 522GW modellnél. Az sem kínál 4K felbontást, de a minőségi érzékelő nappal és éjszaka is tökéletes videóminőséget biztosít. Az árát tekintve azonban ez a feltételezés nem igazolódott be, és a felvétel minősége így láthatóan rosszabb. Így a középkategóriás kamerákhoz hasonlítható, mint például a Lamax F10 GPS, és a nappali felvételt enyhe átlag felettinek nevezhetjük.
A drágább 522GW testvérmodellhez képest a videó nem olyan éles, láthatóan hiányzik a magasabb dinamikus kontraszt, és néhol megfigyelhető a sötét területek összemosódása. Ennek ellenére a nappali felvétel problémamentesen használható, beleértve a rendszámtáblák jó olvashatóságát is.
Az éjszakai felvétel tiszta átlag. Szerencsére itt nem találkozunk jelentősen alulexponált felvétellel, mint sok más kamera esetében, ugyanakkor számos hiányosságot is felfedezhetünk. A videóból még inkább hiányzik az élesség, valamint a magasabb dinamikus tartomány, amely különösen a nagyon fényvisszaverő rendszámtáblák esetében lenne hasznos. Azok ragyogása miatt gyakran olvashatatlanná válhatnak.
Kinek ideális a Nextbase Piqo 2K autókamera?
A Nextbase Piqo 2K autókamera elsősorban a kijelző nélküli, vertikális kialakítású, szokatlan koncepciójával vonzza a figyelmet. A kis eszköz, amely sehol sem lesz útban, a minimalizmus kedvelőinek tetszhet, akik a bekapcsolás után elfelejthetik a kamerát. Az ár kontextusában ez egy autókamera, amely nagyon jól sikerült alkalmazással, átlag feletti nappali felvétellel és kevésbé jó éjszakai videóminőséggel rendelkezik. Valakinek hiányozhat a könnyű leválasztás lehetősége, amit a Nextbase 522GW vagy a Navitel R980 4K kínál.
Teszt: Nextbase Piqo 2K autós kamera
-
Felvételi minőség
-
Funkciók
-
Vezérlők
-
Telepítés és ergonómia
Középkategóriás autós kamera kijelző nélkül
Középkategóriás autós kamera kijelző nélkül, amely kizárólag mobilalkalmazással vezérelhető. Tökéletes azoknak, akik nem szeretnének további kijelzőt az autóban. A nappali felvétel minősége átlag feletti, de gyengébb fényviszonyok között a videó alulexponált.
Előnyök
- Elegendő mellékelt tartozék
- Nagyon jól sikerült alkalmazás
- Kis méretű tápegység
- Nappali felvétel minősége
Hátrányok
- Alulexponált éjszakai videó
- Csúsztatható tartó mágnesek helyett
- Csatlakozó közvetlenül a kamerán
Super