Teszt: Navitel R980 4K autós kamera
A Navitel R980 4K egy jól sikerült autós kamera, amely elsősorban kevésbé hagyományos, tapadókorongos rögzítésével tűnik ki a versenytársak közül. Emellett nagy kijelzőt és nappali fényviszonyok között jó minőségű felvételt kínál, éjszaka viszont inkább az átlag alatti teljesítményt nyújt. Ezzel szemben a konfigurációs alkalmazás jól sikerült. A mágneses tartónak köszönhetően könnyen és gyakran levehető.
Gyakran ismételt kérdések és válaszok
Nincs, és nem is csatlakoztatható a második csatlakozó hiánya miatt.
Alapértelmezett felbontásban 4K minőségben körülbelül 200 MB-ot. Egy 64 GB-os kártyára tehát körülbelül 5,5 óra videó fér.
Nincs, csak a szoftveres gomb elérhető.
Csomagolás és tartozékok
A Navitel kamera már a kicsomagoláskor kellemes meglepetést okoz a mellékelt tartozékokkal. A doboz szokásos tartozékai mellett egy memóriakártya-olvasó is található benne. Ez csak az autókamerák egy kis részénél van jelen, így egyértelmű előny. A csomagban tehát a kamera mellett található még:
- tartó tapadókoronggal,
- tápkábel 12V-os szivargyújtóhoz (4m),
- védőfólia az üvegre,
- tisztítókendő,
- microSD kártyaolvasó
- és aktivációs kód a Navitel Navigator navigációhoz (1 év).
Ha hátsó kamerát szeretne, akkor nem ezt a modellt javasoljuk. A gyártó nem kínál külön bemenetet második kamerának, és nem is kínálja opcionális tartozékként. Ha azt tervezi, hogy egy másik márka hátsó kameráját csatlakoztathatja (ami sokszor lehetséges), ebben az esetben nem fog sikerrel járni. A kamera testén ugyanis hiányzik a második csatlakozó (miniHDMI vagy miniUSB), amely lehetővé tenné a hátsó kamera csatlakoztatását.
Technikai paraméterek: a megbízható érzékelő az alap
A tesztelés során mindig értékeljük, amikor a gyártó nem ködösít a paraméterekkel, és a technikai specifikációkban feltünteti a használt komponensek megnevezését. Az autókamerák kategóriájában (hasonlóan az outdoor kamerákhoz) ez inkább kivétel. A Navitel azonban pontosan leírja, milyen komponensekből áll a kamera, így pontosan tudjuk, milyen típusú érzékelőt használtak.
Ez a Sony IMX415, amelynek specifikációiból könnyen kiolvasható, hogy natív felbontása 4K. Így nem kell vizsgálnunk, hogy szoftveres felskálázást (upscaling) használnak-e, vagy a felvétel közvetlenül ebben a végső felbontásban készül, mint itt.
Paraméter | Érték |
---|---|
Maximális felbontás | 3 840 × 2 160 pixel |
Maximális képkockasebesség | 30 FPS (4K esetén) |
Videó formátum | H.265 (TS konténer) |
Látószög | 140° |
Kijelző átlója | 3“ |
Kijelző felbontása | 854 × 480 |
Üzemi hőmérséklet | -10 C°– +60 C° |
Csatlakoztathatóság | microSD, USB-C, Bluetooth, Wi-Fi |
Mikrofon | Igen |
Memóriakártya maximális kapacitása | 128 GB |
Méretek | 86 × 53 × 48 mm |
Szokatlan telepítés tapadókoronggal
Szinte ritkaságnak számít az a mód, ahogyan a Navitel R980 4K autókamera a szélvédőre rögzíthető. Míg a legtöbb versenytárs modellnél kétoldalas habpárnával történik a rögzítés, ebben az esetben a gyártó tapadókorongot választott. Ennek átmérője körülbelül 5 centiméter, és a tapadás után valóban erős vákuumot hoz létre. Így semmiképpen sem kell attól tartani, hogy a kamera leesik a szélvédőről.
A tapadókorongos telepítés egyszerű, ugyanakkor nagyobb méretű tartót igényel.
A tapadáshoz 90°-kal el kell forgatni az egész kerek mechanizmust, amivel szoros kötést hozunk létre. Az előny egyértelmű – bármikor nagyon könnyen módosítható a kamera elhelyezése, hogy az ablakon keresztüli felvétel ideális legyen. Ugyanígy az egész kamera gyorsan leszerelhető, és például áthelyezhető egy másik autóba.
A gyors kezelés hasznos lehet azokban az országokban, ahol teljesen tilos a kamera elhelyezése az ablak mögött, még akkor is, ha nem rögzít. Határátlépéskor tehát gyorsan leszerelhető. Egy külön cikkben talál részleteket az európai országok jogszabályairól, valamint a helyes használatról a magyar utakon.
Az USB-C csatlakozóval ellátott kábel a kamera tartójába csatlakozik, nem közvetlenül a kamerába. Ennek köszönhetően a kábel csatlakoztatva maradhat akkor is, ha a kamerát le szeretné venni parkolás után – akár lopás megelőzése, akár az akkumulátor védelme érdekében hideg vagy nagyon magas hőmérséklet esetén.
A tartón lévő csatlakozó miatt a kábel nagyon közel vezethető az üveghez, ami esztétikailag előnyösebb, mintha a kábel a kamerából lógna ki. Könnyebben elvezethető a belső burkolat alatt, ha az autója nem rendelkezik felső USB csatlakozóval a visszapillantó tükörnél.
Kár, hogy a Navitel, mint más gyártók, nem mellékel a csomaghoz egy egyszerű műanyag eszközt, amely jelentősen megkönnyítené a kábel szerelését. Hátránynak tartom továbbá a 12V-os aljzatba illeszkedő tápegységet fix kábellel. Sokkal megfelelőbb lenne, ha a gyártó egy különálló adaptert adna a csomaghoz, legalább két USB csatlakozóval. Az egyiket a kamera foglalná el, a másik pedig szabadon maradhatna például a telefon töltésére.
A mágneses tartó javítja az ergonómiát
A kamera a tartóhoz a lehető legjobb módon, erős mágnesekkel van rögzítve. Különösen a levételkor értékelni fogja, hogy nem szükséges a kamerát a tartóból kihúzni vagy a rögzítő mechanizmust kioldani. Itt elég, ha a kamerát megfogja és a tartóból „kitépi”. Ajánlom azonban, hogy ne lefelé húzza a kamerát, hanem a mágneses tartóból inkább kifordítva távolítsa el. Így sokkal könnyebb lesz.
A tartó csuklója egy anyával van kiegészítve, amelyet az ideális dőlésszög beállítása után meg lehet húzni, így rögzítve a pozíciót. Így nem fordulhat elő, hogy a kamera tartóból való eltávolításakor véletlenül elmozdul a megfelelő szögből.
A kamera a legjobb mágneskombinációt használja a tartóban, amelybe a tápcsatlakozó is integrálva van
Az erős mágnesek jelentősen megkönnyítik a kamera visszahelyezését a tartóba, mivel egyszerűen az ideális pozícióba húzzák. A tartó ergonómiáját tekintve a tesztelt kamerák közül csak a Nextbase autókamerák kínálnak jobbat, különösen a Nextbase 522GW modell tesztjében lehet erről meggyőződni. Ennél a mágneses tartó még kompaktabb, annak ellenére, hogy a Navitelhez hasonlóan GPS vevő modult is integráltak bele.
Nagy kijelző a könnyű kezelhetőségért
A kijelző nem kötelező része az autókameráknak, és ahogy a Niceboy Pilot S10 Radar modell tesztje mutatja, hiánya nem feltétlenül akadály. A Navitel azonban az ellenkező utat választotta, és a nagy, három hüvelykes kijelző a kamera hátoldalának nagy részét elfoglalja. A magasabb 854 × 480 pixeles felbontás miatt ráadásul éles, ami a nagy kezelőelemekkel kombinálva áttekinthető és kényelmes kezelést biztosít. Az alkalmazott panel IPS típusú, így oldalról is jól olvasható.
Az egyetlen kifogás az időnkénti gyengébb reakció a vissza gombra, amikor nem mindig regisztrálja az első érintést. Itt azonban nem merném biztosra mondani, hogy nem egyedi hibáról van szó. Ráadásul ez ritkán fordul elő, és őszintén szólva erre a potenciális problémára főként a kamera első beállításakor lehet ráakadni. A későbbi működés teljesen önálló, vagy mobilalkalmazással vezérelhető.
A kijelzőn keresztüli vezérlés könnyű a nagy átló, a nagy grafikai elemek és az éles felbontás miatt
Felvételi módban a kamera az első érintésre négy nagy gombot jelenít meg az alsó sávban – beállítások elérése, fénykép készítése, mikrofon kikapcsolása és az aktuális videofájl zárolása az esetleges törlés ellen.
Míg az első három funkcióval nincs kifogásom, a videóvédelem esetében egyértelműen a fizikai gombot részesítem előnyben. A kamerán csak egyetlen gomb található, amely kizárólag a kijelző kikapcsolására szolgál vezetés közben, vagy hosszú nyomással a kamera teljes kikapcsolására és bekapcsolására.
Funkciók a kategóriának megfelelően
Az autós kamerák funkcionális felszereltsége esetében elsősorban szubjektív preferenciákról van szó, de személy szerint a minimalizmus híve vagyok. A Navitel ezzel szemben az ellenkező irányba próbál menni, és olyan lehetőségeket kínál, amelyeket személy szerint fölöslegesnek tartok. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy valakinek előnyös lehet, vagy akár fontos paraméter lehet a választás során.
Radarok és sebesség
Mivel a kamera GPS-t kínál, amely elsősorban a sebesség megjelenítésére szolgál a videófelvételen, a gyártók gyakran hozzáadják a sebességtúllépésre figyelmeztető funkciót is. A Navitelnél beállítható a sebességtartomány -5 km/h-tól +25 km/h-ig, amelynél a kamera figyelmezteti a vezetőt a megengedett sebesség túllépésére. A -5 km/h beállításnál tehát még a megengedett sebesség túllépése előtt figyelmeztet. Ugyanígy figyelmeztet a sebességmérő radarokra is. Mindkét funkció azonban adatbázisoktól függ, amelyeket frissíteni kell, ami az elmúlt évben nem történt meg. Személy szerint egyik funkcióra sem támaszkodnék. Hasznosabbak lesznek az infotainment figyelmeztetései vagy a navigációs alkalmazások adatai, ahol teljesen aktuálisak lesznek.
Parkolási mód
Ha parkolás közben szeretné rögzíteni az autó előtti eseményeket, akkor meg kell vásárolnia egy úgynevezett hard-wire készletet. A Navitel ezt Smart Box Max néven kínálja, és ez egy kifinomultabb verzió, mint amit más gyártók általában kínálnak, vagy amit a kínai piacokon talál. Egyszerűen a kamera közvetlen áramellátására szolgál az autó akkumulátorából.
A gyártó azonban gondolt az akkumulátor lemerülés elleni védelemre is, így a Smart Box figyeli annak feszültségét, és kritikus szint alá csökkenés esetén lekapcsolja a kamerát. Alternatívaként beállítható egy időzítési késleltetés is, amelynek során a kamera az autó leállítása után 6-24 órán keresztül működik.
Ha megvásárolja a készletet a kamerához, parkolás közbeni rázkódás esetén a felvétel elindul, és védett videofájlként kerül mentésre. Vagy választhatja a második időzített felvételi módot, amelynél az autó előtti események meghatározott frekvencián kerülnek rögzítésre. A kamera beállításában 1/2/5 FPS közül választhat. A tettes rögzítéséhez valószínűleg elegendő lesz az 1 FPS, azaz egy kép másodpercenként. Ez a mód nem igényel sok energiát az akkumulátorból vagy a memóriakártya kapacitásából, ami azt jelenti, hogy akár több napig is működhet folyamatosan.
Felvétel minősége
A kamera felvételkészítési képességei egyszerűen összefoglalhatók: nappal kiváló, éjszaka átlag alatti. Míg normál fényviszonyok között a videó éles, jól exponált, a sötét területek nem mosódnak össze, és a szenzor magas dinamikatartományából profitál, éjszaka ezek egyike sem érvényesül.
A legnagyobb probléma (mint sok más kameránál) elsősorban a alulexponált felvétel. A videón alig elegendő a gépkocsi fényszóróinak világítása, így a kamera főként városokban, mesterséges megvilágítás alatt készít használható videót.
A kamera nappal jól teljesít, amikor nincs probléma egyetlen képparaméterrel sem.
Ezzel szemben városon kívül az éjszakai felvétel szinte használhatatlan. A kamera beállításaiban nem lehet korrigálni az expozíciót, pedig legalább egy EV +0,2 jól jönne. Még ha a felvétel zajos is lenne, gond nélkül használható lenne. Természetesen, ha válsághelyzet alakulna ki, amit videóval kellene dokumentálni, az expozíció utólag is módosítható lenne. Azonban a felvétel használhatóságáról közvetlenül az autókamera kellene, hogy gondoskodjon.
Egyszerű, áttekinthető alkalmazás
Ugyanez igaz a kamera felületére is: áttekinthető és intuitív. Legnagyobb része a kameráról közvetlenül lejátszható felvételek lehetőségéből áll, de természetesen a kamera teljes konfigurációja is elérhető itt. Ugyanazokat a paramétereket lehet beállítani, mint közvetlenül a kamerán. Ezenkívül itt található a firmware frissítése, amely közvetlenül az alkalmazásból frissíthető.
A tesztelés során egyetlen problémát sem tapasztaltam az alkalmazással. A csatlakozás közvetlen Wi-Fi-n keresztül történik, ami többek között azt jelenti, hogy le kell csatlakozni bármely más Wi-Fi hálózatról. Ez kár, mivel néhány versenytárs kamera csak Bluetooth-on keresztül csatlakozik a beállításokhoz, és a Wi-Fi csak a felvételek lejátszásakor vagy letöltésekor kapcsol be.
Következtetés: elsősorban nappali felvételekhez ajánlott
A Navitel R980 4K autós kamera mindazoknak tetszeni fog, akik elsősorban nappal vezetnek. A nappali felvétel kiváló és kifogástalan. Viszont ha sok időt tölt éjszaka (és télen késő délután) a volán mögött, érdemes máshol körülnézni. Itt a felvétel minősége jelentősen elmarad, de minden más tekintetben csak dicsérni tudom. A tapadókorongos és mágneses tartó ergonómiája kiváló, akárcsak a kidolgozás. A nagy és finom kijelző könnyű konfigurálást tesz lehetővé, ami az áttekinthető alkalmazásra is igaz.
Teszt: Navitel R980 4K autós kamera
-
Felvételi minőség
-
Funkciók
-
Vezérlők
-
Telepítés és ergonómia
Autós kamera kiváló ergonómiával és remek nappali felvétellel
A Navitel R980 4K egy jól sikerült autós kamera, amely elsősorban kevésbé hagyományos, tapadókorongos rögzítésével tűnik ki a versenytársak közül. Emellett nagy kijelzőt és nappali fényviszonyok között jó minőségű felvételt kínál, éjszaka viszont inkább az átlag alatti teljesítményt nyújt. Ezzel szemben a konfigurációs alkalmazás jól sikerült. A mágneses tartónak köszönhetően könnyen és gyakran levehető.
Előnyök
- Nappali felvétel minősége
- Áttekinthető felület nagy ikonokkal
- Kiváló mobilalkalmazás
- Könnyű telepítés a tapadókorongnak köszönhetően
Hátrányok
- Gyengébb minőségű felvétel éjszaka és félhomályban
- Hátsó kamera csatlakoztatásának lehetősége nélkül kapható