Teszt: MiVue 955W 4K GPS autós kamera
A MiVue 955 4K GPS autós kamera nagy felbontásával, HDR támogatásával és praktikus funkcióival nyűgöz le. Megtalálható benne a sebességmérő radarokhoz való figyelmeztetésre, a felvétel zárolása vagy a parkoló mód is. A kamera dizájnja nagyon diszkrét, mégis jól olvasható 2,7"-os kijelzőt kínál. Hogyan teljesít a kamera nappali vagy éjszakai felvételek készítésekor? Megéri megvásárolni?
Gyakran ismételt kérdések és válaszok
Igen, a MiVue 955W 4K GPS autókamerához csatlakoztatható hátsó kamera. Azonban nem része az alapcsomagnak, hanem külön megvásárolható tartozékként érhető el.
A MiVue 955W 4K GPS microSD típusú memóriakártyákat támogat, 256 GB-ig. Ideális választás a MiVue gyártótól származó memóriakártya U3 sebességosztállyal, amelyet közvetlenül az autókamerában formázhat.
Nem, az autókamera szuperkondenzátorral van felszerelve. A felvételhez folyamatos áramellátás szükséges a 12V-os aljzatból (szivargyújtó) vagy a hardwire kit segítségével.
A csomag alapvető tartozékokat tartalmaz
Az autós kamera meglehetősen egyszerű csomagolásban érkezik, amely gyakorlatilag csak a legszükségesebbeket tartalmazza. Személy szerint hiányoltam egy eszközt, amivel a kábelt el lehet rejteni a burkolat alá, vagy öntapadós kábelrögzítőket. A modernebb autók vezetőinek pedig hiányozni fog egy rövidebb kábel a belső visszapillantó tükör konzoljához való csatlakozáshoz. A csomagban a kamera mellett megtalálható:
- 3,5 méteres tápkábel a 12V-os aljzathoz,
- öntapadós tartó az üvegre,
- két elektrosztatikus matrica az üvegre,
- felhasználói dokumentáció.
Műszaki paraméterek
A legtöbb műszaki paraméter a kamera jó kivitelezéséről tanúskodik. Ami azonban a lencséje kapcsán kellemetlen meglepetést okozott, az a 140°-os látószög. Tekintettel arra, hogy a látószög vízszintes irányban nem állítható, legalább 170°-os szöget várnék el, mint például a Niceboy Pilot XR Radar esetében. Ami viszont egyértelmű pozitívum, az a 256GB-ig terjedő memóriakártya támogatása. Sok versenytárs autós kamera csak fele ekkora kapacitást támogat.
Paraméter | Érték |
---|---|
Maximális felbontás | 4K (30 FPS) |
Maximális képkockasebesség | 60 FPS (1440p) |
Videó formátum | H.265 (MP4) |
Látószög | 140° |
Kijelző átlója | 2,7“ |
Üzemi hőmérséklet | -10 és +60 °C között |
Csatlakoztathatóság | WiFi |
Mikrofon | Igen |
Maximális memóriakártya kapacitás | 256 GB |
Méretek (M x Sz x H) | 103 x 62 x 40 mm |
Ha vásárlás előtt tippekre és tanácsokra van szüksége, olvassa el cikkünket arról, hogyan válasszon autós kamerát.
A dizájn kisebb gyengesége
Az autós kamera formatervezése meglehetősen szokatlan. A fő téglalap alakú rész a kijelzőnek és a gomboknak van szentelve. A kijelző bal oldalán található az objektív, amelyet függőleges irányban lehet állítani. A kamera így kompakt hatást kelt, de az objektív megoldása a gyakorlatban kisebb komplikációkat okozhat, amelyeket a következő fejezetben említek.
A telepítés néhány perc alatt elvégezhető
Az autós kamera elhelyezése az autóban meglehetősen egyszerű, és mellékelt kézikönyv nélkül is elvégezhető. Először csatlakoztassa a kamerát a 12V-os aljzathoz (szivargyújtó) és kapcsolja be, hogy lássa a látómezőt. Így azonnal megtalálhatja az ideális helyet, hogy a kamera azt mutassa, amit szeretne, és közben ne zavarja a kilátást.
A kamera képét követheti a beépített kijelzőn vagy a okostelefon alkalmazásában. Az élő nézetet akár rácsokkal is kiegészítheti, ami megkönnyíti a kamera központosítását. Ne feledje beállítani az objektív szögét. A középponttól való eltérés körülbelül 40° felfelé és lefelé. Mielőtt felragasztaná az öntapadós tartót, először zsírtalanítsa az üveget, és ragasszon rá egy átlátszó elektrosztatikus matricát. Erre helyezze a tartót – így az eltávolítás sokkal egyszerűbb lesz.
Az autós kamera használatának korlátja a látószög függőleges szabályozása. A Peugeot 301-ben, ami egy viszonylag gyakori szedán, az objektív dőlésszöge maximális volt. A meredekebb szélvédőjű járműveknél már nem biztos, hogy elegendő a dőlésszög. Viszont a még meredekebb szélvédőjű járművek (furgonok, teherautók stb.) nem fognak problémát tapasztalni a dőlésszöggel.
A tápellátást szuperkondenzátor biztosítja
A Mio MiVue 955W autós kamera szuperkondenzátorral van felszerelve, amely tartalék áramforrásként szolgál a fő áramforrás kiesése esetén (jármű leállítása vagy baleset). A kondenzátor azonban csak nagyon rövid ideig képes működtetni a kamerát (legfeljebb egy másodpercig). Egyetlen feladata az utolsó videórészlet mentése és a készülék helyes kikapcsolása. Az Li-ion akkumulátorral rendelkező autós kamerákkal ellentétben nem képes hosszabb ideig táplálni a kamerát.
A szuperkondenzátorokat elsősorban alacsonyabb áruk és szélesebb üzemi hőmérséklet-tartományuk miatt használják (–10 °C-tól 50 °C-ig, akár a túlmelegedett járműben). Az hagyományos akkumulátorokkal felszerelt autókamerákat ezekben a szélsőséges körülményekben be kell vinni beltérbe, míg a szuperkondenzátoros modellek ezt nem igénylik. Természetesen a kamerában számos más alkatrész is található, amelyek ezekben a szélsőségekben felmondhatják a szolgálatot, és károsodhatnak, ezért nem ajánlom a kamerát közvetlen napfényen hagyni a jármű belsejében.
Ha tehát azt tervezi, hogy parkolási móddal használja a kamerát, amely természetesen folyamatos elhelyezést igényel a járműben, el kell fogadnia az autókamera rövidebb élettartamát. Ez azonban általánosan igaz bármilyen elektronikára, amely szélsőséges körülményeknek van kitéve.
A funkciók jól felszerelt autókamerára utalnak
A funkciók kínálata az autókamerák viszonylatában nagyon jó. Néhányuk hozzájárul a képminőség javításához, míg mások az ön és járműve biztonságát szolgálják. Az alábbi sorokban röviden bemutatom a funkciókat.
Magas dinamikus tartomány (HDR)
Az HDR funkció növeli a felvétel dinamikus tartományát. Ennek köszönhetően javíthatja a részletek láthatóságát éjszakai vezetés közben, napfény ellen vagy gyors fényváltozások esetén (erdőn átvezető út, alagútból való kilépés).
A MiVue 955W kamerán az HDR nem érhető el minden felvételi beállításban. Csak 1440p felbontásban, 30 FPS mellett érhető el. A funkció folyamatosan vagy csak éjszaka (Auto HDR mód) lehet aktív. A gyakorlatban a HDR nemcsak éjszaka, hanem nappal is bevált. Napos napokon a világos felületek, amelyek HDR nélkül erősen visszaverték a napfényt, részletesebbek, nagyobb kontraszttal és telítettséggel voltak.
Az alábbi képeken az HDR előnyeinek megbízható mutatói például a fák vagy az utcai lámpák, fehér épületek hátterében, amelyek erősen visszaverik a nappali fényt. Az aktív HDR-rel a fák és lámpák sokkal élesebb körvonalakkal rendelkeznek, mivel fehér hátterük kevésbé „ragyog”.
Éjszaka az HDR csak kisebb különbségeket mutatott. Ahogy az alábbi képeken látható, a HDR-rel készült felvétel kisebb körökkel egészül ki a fényforrások körül. Még néhány szimbólum is jobban látható a megvilágított háttéren. Azonban a fényvisszaverő fehér háttérrel rendelkező rendszámtáblák továbbra is olvashatatlanok.
Felvétel zárolása
Az autós kamera lehetővé teszi, hogy megvédje a felvételét az automatikus törléstől loopolt felvétel esetén. A loop elve a folyamatos rögzítés a memória megteltéig, majd a legrégebbi felvételek újakkal való felülírása. A zároláshoz elég megnyomni a jobb oldalon található nagyobb narancssárga gombot, és a felvétel biztonságban lesz. A gomb különbözik a többitől, így vakon is el lehet találni. Én azonban örülnék, ha kissé kiemelkedne, ami még jobban javítaná az ergonómiát.
GPS és statikus radaradatbázis
A MiVue 955W autós kamerában beépített GPS modul található, amely több célra is szolgál. Először is, kiegészítheti a felvételt sebességgel és földrajzi koordinátákkal. A jármű helyzete fontos a sebességmérő radarok előtti figyelmeztetésekhez is, amelyek a kamera adatbázisában vannak tárolva. Ha közeledik a radarhoz, a kamera hangjelzéssel figyelmezteti. A kijelző továbbá megjeleníti a távolságot és az adott terület sebességhatárát.
A teszt során, amikor közeledtem egy radarhoz, az autós kamera figyelmeztetett erre. A beállításokban módosítható a tolerancia, amellyel túllépheti a radar határát, vagy a radar távolsága, amelynél figyelmeztetést kap.
A funkció gyenge pontja maga az adatbázis, amelyet rendszeresen frissíteni kell egy okostelefonos alkalmazás segítségével. Ha egy radar kerül az útra, és a frissítés csak később lesz elérhető, az autós kamera nem fog tudni erről a változásról. Éppen ezért javaslom, hogy erre a célra használjon kiegészítő navigációs alkalmazásokat az okostelefonján, amelyek radaradatbázisai sokkal gyakrabban frissülnek. Emellett olyan országok is szerepelnek bennük, mint Ausztria, Franciaország vagy Németország, amelyek területe a MiVue adatbázisában egyáltalán nem szerepel.
Két parkolási mód beállítása
A legtöbb drágább autós kamera G-szenzorral van felszerelve, amely többek között a parkolási mód alapja. Ez automatikusan elindítja a vészhelyzeti felvételt, ha a járműve megsérül. A módnak két beállítása van:
- intelligens mód – felvételt indít ütközés vagy mozgás esetén
- alap mód – csak ütközés esetén indít felvételt.
Ahhoz, hogy a parkolási mód egyáltalán működjön, szükséges megvásárolni az úgynevezett hardwire kitet, amelyet a MiVue SmartBoxként említ. A készlet biztosítja az autós kamera folyamatos áramellátását akkor is, ha lekapcsolja a gyújtást, ami megszakítja az áramellátást a 12V-os aljzatbn. Néhány járműben (főleg régebbiekben) az aljzat/autógyújtó folyamatosan áram alatt van, így nem lenne szüksége a készletre. Ez azonban nagy kockázatot jelent az akkumulátor lemerülése szempontjából. A hardwire kit arra is szolgál, hogy ha az akkumulátor feszültsége a határ alá csökken, megszünteti az autós kamera áramellátását, így nem merül le.
Amint leparkolja a járművet és lekapcsolja a gyújtást, az autós kamera elindítja a parkolási módot. Ebben az üzemmódban folyamatos készenléti állapotban van, vagy a Smart Box beállításai szerint. Ha a G-szenzor rázkódást érzékel, vagy a kamera mozgást észlel a képen, elindítja a vészhelyzeti felvételt, és létrehoz egy zárolt felvételt, amely védett az újraírástól.
További figyelmeztetések vezetés közben
A radarok mellett az autós kamera más eseményekre is figyelmeztethet, amelyek vezetés közben előfordulhatnak. Elsősorban a sávelhagyásra, amely használat előtt kalibrálást igényel – az autós kamerának meg kell határoznia, hol van a horizont és az úttest közepe. Ezt követően a funkciónak készen kell állnia.
A tesztelés során bár kalibráltam a kamerát, de nem sikerült működésbe hozni a funkciót. Kétsávos úton 55 km/h sebességgel haladtam, és indexelés nélkül lassan elkezdtem sávot váltani, ezzel próbáltam szimulálni a mikroalvást. Az autós kamera sajnos egyáltalán nem észlelte ezt a helyzetet. A helyzet ugyanaz volt, függetlenül attól, hogy a vonal folyamatos vagy szaggatott volt.
Hasonló eredményt tapasztaltam a dugóban való elindulás figyelmeztetés esetében is. Ezt is fel kellene ismernie a kamerának kalibrálás után, de valójában nem történt meg. Az ismételt kalibrálás sem oldotta meg a helyzetet.
Amiben viszont dicsérnem kell az autós kamerát, azok a fáradtságra figyelmeztető jelzések. A beállításokban kiválaszthatja a figyelmeztetések gyakoriságát, amelyek hosszú utak során ébren tartják. Mivel a funkció lényegében csak egy időzítőre támaszkodik, a gyakorlatban megbízhatóan működik.
A felvétel minősége kellemesen meglepett
A nappali felvételek minősége magas színvonalú. Összehasonlításképpen mellékelek képeket a 1440p 30 FPS HDR-rel és 4K 30 FPS HDR nélkül beállításokkal. A magasabb felbontás kiváló részleteket kínál, és lehetővé teszi a rendszámtáblák leolvasását akár 20 méter távolságból (jó fényviszonyok mellett). Azonban a gyors fényváltozások esetén a 4K/30FPS hiányosságai megmutatkoznak, amelyeket a 1440p HDR-rel részben megoldanak.
A szenzor maximális látószöge 140°, ami nem ideális érték, tekintve, hogy vízszintes irányban nem lehet az objektívet állítani. Ezt az értéket csak 4K felbontással érheti el. Ha tehát HDR-t szeretne használni, meg kell elégednie a szűkebb látószöggel, mivel az 1440p felbontás lényegében a 4K kivágása.
Az 1440p felbontás előnye az HDR, de a részletek szempontjából hátrányban van, mivel a rendszámtáblák olvashatósága legfeljebb 10 méter (ideális fényviszonyok mellett). Ahogy a teszt elején vagy a szöveg megfelelő fejezetében látható videón is látható, a HDR nappal meglehetősen nagy különbséget jelent a megvilágított tárgyak részleteiben. Általánosságban elégedett vagyok a nappali képminőséggel, és a felhasználón múlik, hogy a lehető legmagasabb részleteket választja HDR nélkül, vagy alacsonyabb részleteket, de jobb fényviszonyokhoz való alkalmazkodással.
Az éjszakai felvételek minden autós kamera gyenge pontjai. A MiVue 955W 4K GPS azonban ismét viszonylag jól teljesített. Ezekben a körülményekben a 4K 30 FPS-sel, az 1440p 30 FPS-sel HDR-rel és az 1440p 60 FPS-sel volt a fókuszban. Bár az HDR enyhén javítja a helyzetet a környezeti megvilágítással, a jobb minőséghez nem sokat tesz hozzá.
Személy szerint az 1440p 60 FPS beállítást tartom jobbnak, ahol minimálisan élesebbek a részletek az utcai világítással rendelkező területeken. Azonban a szemből érkező járművek rendszámtábláinak olvashatóságát teljes sötétségben ne várjuk el semmilyen beállításnál – ez túl nagy kihívás a legtöbb autós kamera érzékelő számára.
Összegzés - kinek ajánlott a MiVue 955W 4K GPS autós kamera?
A MiVue 955 4K GPS-t mindenkinek ajánlom, aki mindennapi használatra keres autós kamerát. A nappali felvétel részletgazdagsága és a gyors fényváltozásokhoz való alkalmazkodása HDR segítségével lenyűgöző. Az autós kamera egy megbízható alkalmazással van kiegészítve, amely a felvételek kezelésére, beállítások módosítására vagy az autós kamera élő közvetítésének követésére szolgál.
Az autós kamera gyenge pontja a kialakítása. Bár nagyon kompakt, és kis méreteket kombinál viszonylag nagy kijelzővel, az objektívet csak függőleges irányban lehet dönteni. Átlagos személyautókban és teherautókban a beállítással nem lesz probléma. Azonban sportautók esetében, ahol a szélvédő jobban döntött, az objektív tartománya már nem biztos, hogy elegendő. További kisebb hátrány a látószög, amely lehetne szélesebb, mivel nem fedi le az egész szélvédő szélességét, különösen, ha 1440p felbontást választunk.
Teszt: MiVue 955W 4K GPS autós kamera
-
Felvételi minőség
-
Funkciók
-
Vezérlők
-
Telepítés és ergonómia
Megbízható autós kamera tisztességes felvételi minőséggel és kompakt kialakítással
A MiVue 955 4K GPS autós kamera nagy felbontásával, HDR támogatásával és praktikus funkcióival nyűgöz le. Megtalálható benne a sebességmérő radarokhoz való figyelmeztetésre, a felvétel zárolása vagy a parkoló mód is. A kamera dizájnja nagyon diszkrét, mégis jól olvasható 2,7"-os kijelzőt kínál. Hogyan teljesít a kamera nappali vagy éjszakai felvételek készítésekor? Megéri megvásárolni?
Előnyök
- Kompakt méretek
- Intuitív vezérlés
- Jó képminőség
- Magas dinamikatartomány
- Megbízható telefonos alkalmazás
- Érdekes funkciók
Hátrányok
- Korlátozott objektívmozgás
- Kevés tartozék a csomagban
- Kisebb látószög