Teszt: Lamax F10 GPS autós kamera

Erősségek
  • Kiváló felvételi minőség éjjel-nappal
  • Univerzális USB-C csatlakozó
  • Számos tartozék mellékelve
  • Gombok száma
  • A mellékelt adapter egy pár USB
Gyengeségek
  • A csatlakozók nem megfelelő elhelyezése
  • Nagy méret
  • Korlátozott lencsedőlés
Értékelés
4.1/5

A Lamax F10 GPS 4K egyrészt kiváló felvételeket kínál, ami az árkategóriában átlagon felüli, másrészt viszont figyelembe kell venni a nagyobb méretet és a nem túl megfelelő ergonómiát. A fix dőlésszög nem biztos, hogy minden autóval kompatibilis, ugyanakkor lenyűgöz egy áttekinthető alkalmazással és a telefon nélküli gyors vezérléshez szükséges számos gombbal.

Gyakran ismételt kérdések és válaszok

A Lamax G10 GPS rendelkezik hátsó kamerával?

A csomagban nincs benne, de a gyártó tervezi, hogy külön megvásárolható lesz, valamint egy infravörös megvilágítású belső kamera is kapható lesz.

Mennyi helyet foglal egy percnyi videó a memóriakártyán?

Körülbelül 200 MB-ot az alapértelmezett 4K felbontásban. Egy 64 GB-os kártyára tehát körülbelül 5,5 órányi videó fér el.

Van a kamerának fizikai gombja a videó rögzítéséhez?

Igen, a kijelző alatt, a bal szélső részen található.

A gyártó által mellékelt tartozékok kellemes meglepetést nyújtottak. Minden olyan benne van a csomagban, ami egy modern, jól felszerelt autós kameránál elvárható. Magán a kamerán kívül a dobozban található:

  • hálózati adapter 12V-os szivargyújtóhoz (2× USB)
  • tápkábel USB-A és USB-C csatlakozóval (3 m)
  • rövid táp-/adatkábel (20 cm)
  • 2 db csere ragasztós platformtartó
  • 2 db védőüveg fólia
  • 5 db ragasztótartó a kábelkezeléshez
  • szerszám a kábelek egyszerű beszereléséhez
Kellemes bónusz a ragasztó kábelfogók, amelyek jól jönnek olyan helyeken, ahol a kábel nem rejtőzhet el teljesen.
Kellemes meglepetés a ragasztós kábelfogó, amely jól jön olyan helyeken, ahol a kábelt nem lehet rendesen feltenni

Hátsó kamerát nem találunk az alapcsomagban, de a jövőben külön is megvásárolható lesz, ahogyan az infravörös megvilágítású belső kamera is. Ez menet közben rögzítheti az autó belsejében zajló eseményeket, parkolási üzemmódban pedig gondoskodik az autó körüli felvételekről, amelyeket az első kamera nem lát adott esetben. Az autó fő elülső kamerájához azonban csak egy további kamera csatlakoztatható, második csatlakozási lehetőség nincs.

Műszaki paraméterek

A Lamax F10 GPS 4K autós kamera specifikációi a középkategóriába sorolhatók, ami az árából is látszik. Az érzékelő 4K felbontásban, 30 FPS képkockasebességgel képes rögzíteni, ami ebben az esetben az érzékelő natív felbontásának felel meg, így nincs szükség pixelinterpolációra. Ezen kívül Full HD és 1440p felbontásban is lehet rögzíteni, akár 60 FPS sebességgel is.

A videók tárolása szabványos microSD memóriakártyán történik. Az ajánlott modellek között az U3/V30 jelölésűek találhatók meg.

ParaméterekÉrtékek
Maximális felbontás3 840 × 2 160 pixel
Maximális képkockasebesség60 FPS (1080p és 1440p esetén)
Videó formátumH.265/H.264
Látószög160°
Kijelző átlója2,31"
Üzemi hőmérséklet-10 °C – 50 °C
CsatlakoztathatóságmicroSD, USB-C, Bluetooth, Wi-Fi
MikrofonIgen
Maximális memóriakártya-kapacitás256 GB
Méretek65 × 81 × 43 mm

A nagy sebességű memóriakártya biztosítja a 4K videók zökkenőmentes tárolását magasabb bitráták mellett. Ennek hatékonysága az alkalmazott kodektől is függ, amely a kamera menüjében módosítható, ami kifejezetten előnyös. Az alapértelmezett modern H.265 (HEVC) kodeket érdemes használni minden olyan esetben, amikor annak lejátszása problémamentes. Napjainkban a legtöbb eszköz, például okostelefonok, táblagépek és laptopok, támogatják ezt a formátumot. Régebbi laptopok és asztali számítógépek esetén azonban előfordulhat, hogy a lejátszás akadozik, vagy egyáltalán nem működik. Ilyen esetben érdemes a H.264 formátumot választani, amely nagyobb bitrátával dolgozik, de gyorsabban tölti meg a memóriakártyát, ami viszont jelentősen csökkentheti annak élettartamát.

Szokatlan ergonómia dönthető objektívvel

Már teszteltünk egy azonos kialakítású autós kamerát – ez volt a TrueCam H25, amely gyakorlatilag csak egy csatlakozóban különbözik. Ez microUSB-t használ, míg az újabb Lamax F10 GPS 4K már a modernebb és sokoldalúbb USB-C-t kínálja.

Itt is ugyanaz érvényes, mint a TrueCam esetében. Először is, a kamera nagyméretű, és nem biztos, hogy könnyű megfelelő helyet találni neki a szélvédőn. Szinte biztos, hogy nem fog beférni a tükör és a szélvédő közötti résbe, ahogy azt a gyártó javasolja. Így valószínűleg a szélvédő jobb oldalára, közvetlenül a tükör mellé kell majd helyezni, hogy a műszerfali kamera ne zavarja a vezető kilátását.

A telepítés előtt két dolgot kell ellenőrizni: a csatlakozók meglétét és a megfelelő szögű beállítást. A csatlakozók a kamera bal oldalán helyezkednek el, és a csatlakoztatott kábelek zavarhatják a visszapillantó tükröt. Ezért nagyobb rést kell hagyni a csatlakozóknak, és érdemes számolni velük, mielőtt a kamerát az üvegre rögzíti. Végső soron legalább megemlíthetjük a hosszú tápkábelen lévő, derékszögű USB-C csatlakozót, amely kevesebb helyet foglal. Ezzel szemben a rövid kábel mindkét végén USB-C csatlakozóval ellátott, szabályos, egyenes kialakítású.

A megfelelő szög beállításakor csak függőleges irányban kell a pozicionálhatóságra gondolni. Így a fentieket figyelembe véve a kamerát a lehető legközelebb kell felszerelni a szélvédő közepéhez.

Azok az autók, amelyek USB-csatlakozóval rendelkeznek a tükör közelében, előnyben lesznek a beszereléskor. Ehhez a típushoz a csomagban megtalálható a fent említett rövid tápkábel. Ezzel szemben, ha a hosszú kábelt az autó kárpitja alá kell húzni, a mellékelt műanyag spatula nagy segítséget nyújt.

Hol kapható Lamax F10 GPS 4K
Lamax F10 GPS 4K
Értékelés
4.1/5

A 12 V-os szivargyújtó csatlakozó adapter két USB-csatlakozót kínál. Az egyik a fényképezőgéphez van rendelve, és 12 W (5 V/2,4 A) teljesítményt biztosít a kimeneten, a másik a telefon vagy más eszközök töltésére szolgál. Ez a csatlakozó támogatja a különböző gyorstöltési protokollokat (5 V/3 A; 9 V/2 A; 12 V/1,5 A), maximális kimeneti teljesítménye pedig 18 W. Ez nagy előny azokkal a kamerákkal szemben, amelyekhez a gyártók merev kábelekkel ellátott adaptert szállítanak, gyakran USB-átvezetés nélkül.

A felső csatlakozó a kamerához, az alsó a telefonhoz vagy más eszközhöz való.
A felső csatlakozó a kamerához, az alsó a telefonhoz vagy más eszközhöz való.

Az illeszkedés hiányát ellensúlyozza a nagy látószög

A legjobb ergonómiát mindig azok a dashcamek nyújtják, amelyek csuklós kialakítással rendelkeznek, és lehetővé teszik a kamera minden irányban történő pozicionálását. Ebben az esetben a kamera felfelé és lefelé dönthető, azonban oldalirányban nem állítható. Szerencsére a lencse látószöge elég széles ahhoz, hogy még akkor is, ha a dashcam nem pontosan a motorháztető közepére irányul, mindent rögzítsen az autó előtti területen. A gyártó 160°-os látószöget ad meg, míg a dashcameknél általában a 140°-os szög a jellemzőbb. Ennél a modellnél azonban ez már a használhatóság határát súrolja, nemcsak vízszintes, hanem függőleges irányban is. Ez a lencse dőlésszögének köszönhető, ami körülbelül 30°-os.

Ha az autója szélvédője jelentősen meg van döntve, valószínűleg a lencse szélső helyzetében lesz. Sportautóknál valószínűleg nem lenne elegendő a látószög, és a kamera túlságosan felfelé mutatna.

Nem túl szerencsés megoldás maga a kameratartó. Bár nagyon vékony, és nem növeli az amúgy is terjedelmes kamerát, az általános ergonómia kárára megy. Ha a kamerát át szeretné helyezni egy másik autóba, vagy parkolás után el akarja távolítani, mindig ki kell csúsztatnia a tartóból, valamint a tápkábelt is ki kell húznia. Az ideális megoldás egy olyan mágneses tartó lenne, amely a kamera áramellátásáról is gondoskodik. Ilyen megoldást kínál például az itt tesztelt Nextbase 522GW autós kamera.

A felső és alsó szellőzőnyílások biztosítják a kamera hűtését felvétel közben.
A felső és alsó szellőzőnyílások biztosítják a kamera hűtését felvétel közben.

Vezérlés a kamerán és az alkalmazásban

A nagyméretű kijelző hasznos mind a kamera beállításakor, mind a memóriakártyáról készült videók lejátszásakor. A kezelés egyszerű, köszönhetően a kijelző alatt található számos gombnak. Míg a konkurens fényképezőgépek gyakran csak egy vagy két gombot kínálnak, a Lamax ötöt biztosít. Ez lehetővé teszi, hogy a menükben gyorsan navigáljon, kényelmesen beírjon értékeket a beállítás során (például a dátumot vagy a vezető nevét), és bizonyos funkciók gyorsan elérhetők legyenek. Például a felfelé mutató nyíl gomb hosszan történő lenyomásával a Wi-Fi be- vagy kikapcsolható, míg az OK gomb hosszan történő lenyomásával a kijelző kikapcsolható.

Így bár a kijelző nem érintőképernyős, ennek ellenére hasonlóan gyors kezelést kínál. Erről a menürendszer rendkívül gyors reakciói is gondoskodnak.

Minden dashcam legfontosabb gombja a bal szélen található – az aktuális videó rögzítése. Ha vezetés közben megnyomja, a videó egy része rögzítésre kerül, és a felvétel során soha nem törlődik. Ideális esetben ezt a gombot más méretű vagy alakú gombbal különítenék el, de így is jól használható. Csak arra kell figyelnie, hogy a legszélső bal oldalon található.

A telefonos alkalmazás neve Viidure, amely egy általános alkalmazás, például megegyezik a Niceboy kamerákhoz mellékelt OnReal alkalmazással. Az alkalmazás gyakorlatilag három fő képernyőre oszlik:

  1. a fő képernyő, amely a felvétel vezérlésére és az élő előnézetre szolgál,
  2. egy galéria a rögzített videók lejátszásához,
  3. valamint a kamera beállításai.

Minden funkció gördülékenyen működik, és a beállítások lehetőséget adnak a kamera összes paraméterének módosítására.

Ha az alkalmazásvezérlés az elsődleges, és nem szeretne még egy kijelzőt az autójában, próbálja ki a Niceboy Pilot S10 Radar.

A funkciók nem okoznak meglepetést

Érzékeny GPS

A GPS-vevő közvetlenül a fényképezőgép testébe van integrálva, így nem foglal helyet sem a kábeleken, sem a tartón. Kimagaslóan érzékeny és pontos, így lehetővé teszi a sebesség rögzítését a videóban, amint a helymeghatározást is. A mobilalkalmazás nemcsak magát a felvételt képes kezelni, hanem a videók lejátszásakor az autó pozícióját is követni tudja.

Ne hagyatkozzon a radarra

Mivel a dashcam ismeri a helyzetét, hangjelzéssel figyelmeztethet a közeledő radarokra. Ez azonban nem más, mint a jármű aktuális helyzetének és a radarnak az összehasonlítása a kamera memóriájában lévő adatbázis alapján. A funkcionalitás tehát attól függ, hogy a gyártó és a felhasználó milyen gyakran frissíti az adatbázist. A felhasználónak nincs lehetősége egyszerűen letölteni az adatbázist a mobilalkalmazásban; a fájlt kézzel kell letölteni, majd feltölteni a kamerába.

Ezért megbízhatóbb és biztonságosabb megoldásnak tartjuk a telefonon vagy közvetlenül az autó infotainment rendszerében található normál navigációs alkalmazásokat. Hasonlóan felesleges funkció az a lehetőség, hogy a műszerfali kamera kijelzőjét vezetés közben sebességmérőként használjuk. Ez csak akkor lehet hasznos, ha össze szeretné hasonlítani a GPS-ről kapott tényleges sebességet a fedélzeti sebességmérő által mutatott értékkel.

Fél perc a parkolóban

A vitatott funkció továbbra is a parkolási mód, amely lehetővé teszi az autó környezetének érzékelését parkolás után. Ebben az esetben a kamera kikapcsol, miután az autó leparkolt, de az autó mozgását érzékelő gyorsulásmérő továbbra is aktív marad. Ha a gyorsulásmérő mozgást érzékel, a kamera egy 30 másodperces videót rögzít, majd kikapcsol, amennyiben nem észlel további mozgást. Ez a lehető legjobb megoldás arra, hogy a parkolási üzemmód működőképességét az autó akkumulátorának jelentős lemerülése nélkül biztosítsuk. Azonban, ha az autó leállítása után a szivargyújtó aljzat (vagy az USB-csatlakozó) nem kap áramot, akkor a biztosítékdobozban egy úgynevezett hard-wire készlet segítségével kell elvégezni a bekötést.

Hol kapható Lamax F10 GPS 4K
Lamax F10 GPS 4K
Értékelés
4.1/5

Kiváló nappali és éjszakai felvétel

A felvételi minőség kifejezetten kellemes meglepetést okoz. Nappali fényviszonyok között aligha találunk rajta kifogásolnivalót. Az érzékelő nagyon kiegyensúlyozott dinamikatartományt kínál, így még a rendkívül nagy kontrasztú jelenetekkel is jól megbirkózik. Még ellenfényben is képes megakadályozni, hogy a teljes jelenet túlexponált legyen, vagy éppen ellenkezőleg, hogy a sötét területek elveszítsék részleteiket. A felvételeken nincsenek pixelek vagy egyéb hibák. Természetesen azonban számolni kell azzal, hogy a nagylátószögű objektív miatt a képek jelentős hordószerű torzítást mutathatnak.

Az éjszakai, mesterséges megvilágítás mellett készített videók teljesen használhatóak és kimagasló minőségűek. Akár sötétben, akár félhomályban készülnek, a városi felvételek jól olvashatók, és a közeli járművek rendszámtáblái is tisztán kivehetők. Az expozíció ezen a téren is nagyon jól szabályozható, manuális beállításra nincs szükség. Így a videó alulexponáltsága csak az utcai lámpák hatókörén kívül eső éjszakai felvételek esetében fordulhat elő.

Következtetés: Kár az ergonómiai kialakításért

A kamera elsősorban azok számára alkalmas, akiknek nem jelent problémát a készülék korlátozott dőlésszöge és mérete, amelyeket nem feltétlenül könnyű a visszapillantó tükör mögé rejteni. Ugyanakkor kiemelkedő felvételi minőséget kínál, ami ebben az árkategóriában átlagon felüli. Különösen kellemes meglepetést nyújt az éjszakai felvétel, amely a középkategóriában az egyik legjobb, még további képi paraméterek beállítása nélkül is.

Egyrészt a Lamax F10 GPS 4K autós kamera kiváló minőségű felvételeket készít, ami az árkategóriájában kimagasló. Másrészt viszont figyelembe kell venni a nagyobb méreteket és a nem túl optimális ergonómiát. A korlátozott dőlésszög nem biztos, hogy minden autóval kompatibilis. Teszteléseink során a 4. generációs Octavia esetében értük el a határait, de a függőlegesebb szélvédővel rendelkező kisteherautóknál vagy teherautóknál nem volt gond vele.

Teszt: Lamax F10 GPS autós kamera
  • Felvételi minőség
  • Funkciók
  • Vezérlők
  • Telepítés és ergonómia
4.1

Egy nagyon jó felvételi minőséggel rendelkező gép, amelyet a rosszabb ergonómia veszélyeztet.

A Lamax F10 GPS 4K egyrészt kiváló felvételeket kínál, ami az árkategóriában átlagon felüli, másrészt viszont figyelembe kell venni a nagyobb méretet és a nem túl megfelelő ergonómiát. A fix dőlésszög nem biztos, hogy minden autóval kompatibilis, ugyanakkor lenyűgöz egy áttekinthető alkalmazással és a telefon nélküli gyors vezérléshez szükséges számos gombbal.

Előnyök

  • Kiváló felvételi minőség éjjel-nappal
  • Univerzális USB-C csatlakozó
  • Számos tartozék mellékelve
  • Gombok száma
  • A mellékelt adapter egy pár USB

Hátrányok

  • A csatlakozók nem megfelelő elhelyezése
  • Nagy méret
  • Korlátozott lencsedőlés
Autor: Stanislav Janů
Szerző: Stanislav Janů
Több mint 15 éve foglalkozom technológiai újdonságok és kütyük tesztelésével. Ennyi idő után is folyamatosan meglep, hogy az emberek milyen megoldásokat képesek kitalálni a munkájuk megkönnyítésére. Tipikus példa erre a robotporszívók egyre kifinomultabb világa, amellyel régóta foglalkozom. Emellett tesztelek kültéri kamerákat, autós kamerákat, okosórákat és gaming kiegészítőket is.
Ezt a cikket a szerző a termékkel kapcsolatos valós tapasztalatok alapján készítette. Az értékelést a szerző szubjektív benyomásai befolyásolhatják.
Hogy tetszett ez a cikk?
Vaše hodnocení
Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Kapcsolódó vélemények

Teszt: Lamax F10 GPS autós kamera
Lamax F10 GPS 4K
Értékelés: 4.1/5
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram